fbpx
Karrierközpont
Slider

Networking

Kapcsolatépítésre születtünk, hiszen társas lények vagyunk. Szeretünk találkozni, segíteni és segítséget kapni. Ennek megfelelően egyre több időt töltünk a közösségi média felületein. Facebook, Instagram, LinkedIn: ma már életkortól függetlenül szinte mindenki használja. De mi köze van ennek az életpálya tervezéséhez, a karrierépítéséhez?

A networking haszna

Mi szükség van networkingre? – hogy a kapcsolatépítés divatos kifejezését használjuk. És az online térben hogyan és miben segít, ha hozzászólsz egy poszthoz, netán Te magad posztolsz?

Kutatások bebizonyították, hogy átlagosan 2 ember között 5 embernyi távolság van. Mit jelent ez? Ha kiválasztasz egy tetszőleges, számodra ismeretlen embert, akinek el akarsz juttatni egy üzenetet, átlagosan csupán 5 ismerős ismerősének közvetítésére van szükség a kapcsolat létrejöttéhez. Ha nagyon általánosítani akarunk, mindenki mindenkinek az ismerőse.

És hogy ez miért érdekes? Sokkal több embert tudsz kapcsolataid révén közvetve elérni, mint azt elsőre gondolnád. Személyes kapcsolataid jóval kiterjedtebb hálózatot alkotnak, mint amit a hétköznapokban kihasználsz, és ez kiaknázatlan lehetőségeket rejt magában.

Nem csak közvetlenül álláskeresésre, elhelyezkedésre tudod felhasználni kapcsolataidat. Információt kaphatsz képzési lehetőségekről, a változó elvárásokról és munkaerőigényről, munkakörök és ágazatok jellemzőiről.

Rejtett álláslehetőségek

Ismerőseid segíthetnek Téged azzal, hogy olyan lehetőségekre hívják fel a figyelmedet, amikről nélkülük nem értesülnél, ezzel támogatva elhelyezkedésedet.

Ha körülnézel a munkaerőpiacon, rengeteg lehetőséget, álláshirdetést látsz, de valójában ez csak a jéghegy csúcsa. Még a munkaerőhiányos időszakokban is igaz, hogy az állások egy része nincs meghirdetve, és ami nincs meghirdetve, arról nem is értesülsz, csak úgy, ha valaki felhívja rá a figyelmedet.

A meg nem hirdetett, úgynevezett rejtett álláslehetőségekről elsősorban az ismeretségi köröd segítségével, szakmai fórumokról vagy a munkáltató saját honlapjáról tudsz tájékozódni. Az elhelyezkedési tapasztalatokat figyelembe véve a munkavállalók többsége rejtett állásokon keresztül talált munkát, a rejtett-nyílt álláslehetőségek aránya kb. 80–20%.

Milyen okokból lehet, hogy sok állást nem hirdetnek meg?

  • nincs kapacitás a hirdetések elkészítésére, feladására, terjesztésére
  • nem akarnak 30-40, esetleg 100 álláspályázatot átnézni
  • nem értenek a hirdetések elkészítéséhez, feladásához
  • nem bíznak abban, hogy az ismeretlen jelentkezők között megtalálják a megfelelő munkaerőt
  • nem szorulnak rá, mert megtalálják az új munkaerőt ajánlások alapján is, ami jóval kisebb erőforrást igényel
  • és még 1000 oka lehet

Ilyenkor az ismeretségi körben szétszórják a felhívást: „szólj, ha tudsz valakit / ajánlj valakit”. Ha a felhívás eljut a te kapcsolati hálódba is, akkor hozzád is elérhet az információ. Minél nagyobb a networking köröd, annál több lehetőségről szerezhetsz tudomást.

Nem nehéz belátni, hogy azokat a pozíciókat hirdetik a munkáltatók leginkább, amit a legnehezebb betölteniük. Felesleges munkát nem fektetnek a toborzásba, ha valami megoldható könnyen, hirdetés nélkül, vagy kevés hirdetéssel, ott nem veszik a fáradságot, hogy minden elérhető felületet kihasználjanak és minél több embert elérjenek.

De miket lehet könnyen betölteni? A vonzó, népszerű pozíciókat, ahol kevesebb elért ember mellett is elegendő jelentkezés érkezik. Következésképpen, ha csak a jéghegy csúcsát karcolgatod, a könnyen elérhető hirdetéseket nézed át, pont a legjobb lehetőségekről maradsz le.

Kölcsönösen jól járhattok

Sok cég kifejezetten jutalmazza az ajánlási rendszert. Ha beajánlasz valakit, akit felvesznek és beválik – ezt legtöbbször a próbaidő leteltéhez kötik – akkor bónuszt kapsz. Egy jó dolgozó nagy érték, nem csoda, hogy jutalmazzák a cégek annak a HR-erőforrásnak a megtakarítását, amit az adott jelölt felkutatása jelentett volna. Ráadásul sok vezető szereti, ha már eleve olyan jelöltek érkeznek, akikről a CV-n kívül többet is tud.

Ha valahol bónuszt nem is adnak, ez nem jelenti azt, hogy a Téged beajánló ismerősöd nem profitálhat abból, ha Téged felvesznek és jó munkát végzel új munkahelyeden. Ha pénzbeli juttatást nem is kap, akkor is jó pont a neve mellett, javítja a megítélését, hogy egy jó munkaerővel segítette a szervezet fejlődését.

Ne légy szégyenlős, mikor megkéred ismerőseidet, szóljanak, ha hallanak valamit, vagy ajánljanak Téged munkahelyükön, hiszen ez nem egyirányú szívesség.

Rejtett információk

Ismerőseid – mint azt már a cikk elején megemlítettük – nem csak konkrét pozíciók ajánlásával, közvetlen módon tudják segíteni elhelyezkedésedet, hasznos információkkal is szolgálhatnak. A szakmai építkezés feltétele a lehetőségek széleskörű felmérése, a munkaerőpiac átfogó ismerete, így hozhatsz informált döntéseket karrierépítésed során. Az eszmecserék során ötleteket kaphatsz, akár arra, hogy merre indulj, akár arra, hogy merre ne indulj.

Olyan információkkal is gazdagodhatsz, amikhez csak személyes beszámolók alapján juthatsz hozzá.

Milyen kérdéskörökben kaphatsz plusz tájékoztatást, őszinte információkat?

  • Milyen gyakorlatban, a hétköznapokban az adott cég / munkakör?
  • Szektorokra, munkakörökre vonatkozó bérinformációk
  • Milyen az iroda, a hangulat, a munkatársak?
  • Milyen lehetőségeid vannak egy adott szektoron belül?

Ha csak az álláshirdetéseket nézed, a szubjektív tapasztalatokról, illetve a kevésbé előnyös vonatkozásokról nem szerzel tudomást. Ki látott már hasonlót egy hirdetésben: “Jó a csapat, de a főnök kissé következetlen.”, “Amúgy kötött a munkaidő, de egyáltalán nem érdekli, ha késel.”, “Jól hangzik ez a pozíció, de hamar monotonná válik, és én három éve nem tudok továbblépni.

Ezek a belsős információk jelentős szerepet játszhatnak, amikor meghozod a döntésedet, de ezekhez hasonlókat sosem fognak nyilvánosan leírni.

Hogyan kezdjük el kapcsolati hálónk kiépítését?

Na de hogyan kezdjünk hozzá? És mi van akkor, ha valaki nem extrovertált?

Senki nem lesz csettintésre a networking nagymestere, önmagát mindenütt sikeresen eladó kulcsfigura, aki néhány telefonnal hegyeket mozgat meg. Nem is ez a cél.

Gondold végig a jelenlegi kapcsolati körödet: barátaidat, ismerőseidet. Bizonyára vannak köztük különböző szektorokban, különböző szinteken dolgozók. Tudod, hogy mit csinálnak, hogy érzik magukat, milyen kihívásokkal találkoznak, milyen perspektíváik vannak? Munkahelyi sikerekről és nehézségekről sok helyzetben nem szokás beszélni, de vajon miért van ez a gát sok szituációban?

Életünk jelentős hányadát töltjük munkával, nagyon fontos része a hétköznapjainknak, sok esetben jelentős szerepe van életcéljainkban. Miért pont erről ne mesélhetnénk és kérdezhetnénk?

Érdeklődj, kérdezz és figyelj, mikor ismerőseid munkahelyükről mesélnek! Sok olyan személyhez kötődő információ van, ami az adott munkahelyen belüli tapasztalatokról szól, mégis egyes részei általánosabban is hasznosíthatóak. Minél jobban informált vagy, annál jobban tudod, mire számíts és annál jobban tisztázni tudod önmagadban, számodra mi a fontos, mit keresel, hogy Te milyen vagy.

Ezen a ponton kapcsolóik be az énmárka fogalma: énmárkája mindenkinek van, találd meg a sajátodat! Gondold át, hogy mik az erősségeid, mik az elvárásaid, mit tudsz most nyújtani, milyen kihívásokat keresel és merre törekszel! Ismerd meg önmagad és kommunikáld, amit megtudtál.

Hencegés nélkül is meg tudod jeleníteni ismerőseinknek, hogy milyen tapasztalataid vannak, mik a céljaid, mi érdekel, mi fontos számodra egy munkahelyen. Ez nem azt jelenti, hogy hátsó szándékot keversz egy baráti kapcsolatba. Nem az a cél, hogy túlzóan szépítő képet kommunikálj magadról, hanem hogy nyitottan megjelenítsd magadat. Engedd, hogy megismerjék ezt az oldaladat is, a karrierjét építő, erősségekkel és egyben nehézségekkel is rendelkező embert. Ha nem ismernek, nem Te fogsz eszükbe jutni, amikor találkoznak egy lehetőséggel.

Hogyan növeljük networking körünket a már meglévő kapcsolatokon túl?

Meglévő kapcsolati köröd használata remek kezdet, a fejlődés fenntartásához azonban előbb-utóbb egyéb eszközöket is alkalmaznod kell. El kell kezdened kiépíteni kifejezetten szakmai jellegű kapcsolataidat.

Szerencsére ebben a feladatban sem vagy segítség nélkül, rengeteg online és offline felület, esemény áll rendelkezésedre, amik kifejezetten ezt a célt szolgálják.

Saját tapasztalataid és az ismerőseidtől kapott információk alapján határozd meg az irányt, amerre el szeretnél indulni. Ezen később még módosíthatsz, a fontos csak az, hogy indulj el valamilyen úton, mert egy helyben állva nem lehet tapasztalatokat szerezni. Ha megtaláltad a kezdő irányt, nézd át, milyen online és offline szakmai fórumok állnak rendelkezésedre.


Offline események

Egyre több szakmai eseményt rendeznek online formában, de továbbra is népszerűek az offline konferenciák, workshopok. Rendezzék webkamerával vagy személyes jelenléttel, a lényeg, hogy vegyél részt rajtuk.

Vegyél részt el minél több szakmai eseményen!

Nagyon kevés olyan szakmai esemény van, amiben nincs benne a potenciál, hogy új kapcsolatokat építs, új szakmai ismeretekre tegyél szert, vagy közelebb kerülj önmagadhoz. Legyél érdeklődő és nyitott!

Használd ki a kávészünetet!

A szünetekben kezdeményezz beszélgetést, majd térj át szakmai kérésekre. Ne érezd magad zavarban, egy szakmai fórumon a többiek is ugyanúgy networkingelni érkeztek. Ha releváns témákkal érkezel, felkészült vagy, nem fogják tolakodásnak venni.

Workshopokon mindez még könnyebb, hiszen már eleve megkezdtetek egy szakmai diskurzust, amit folytathattok. Már a program alatt lehetőséged van megjeleníteni hozzáértésedet, és információt szerezni a többi résztvevőről, így tudhatod, kivel érdemes beszélgetésbe elegyedni.

Zárd le!

A beszélgetés lezárásaként fontos a névjegykártyacsere vagy social felületen történő megjelölés. Hasznos lehet akár pár soros emlékeztető üzenet küldése is. Ez tekinthető az egész folyamat eredményének, ezzel teszel pontot a mondta végére. Enélkül nem biztos, hogy megjegyzitek egymást és tovább építitek a kapcsolati hálótokat.

Online lehetőségek

Egyre több olyan online szakmai felület áll rendelkezésre, ami nem eseményhez kötődik. Ezeken a szakmai fórumokon is remek kapcsolatokat lehet építeni.

Legyél tagja minél több szakmai csoportnak!

A naprakész szakmai diskurzus jelentős része különböző online fórumokon zajlik. Keresd meg azokat, ahol valóban értékes tudás található, ahol hozzáértő emberek vesznek részt a vitákban.

Szólj hozzá LinkedIn-fórumokhoz!

A LinkedInen lenyomatod építésével nem csak értékes kapcsolatokat építhetsz, de közvetlen módon is kaphatsz állásajánlatokat. Egyre több kiválasztási folyamatnak része a LinkedInen való keresés, esetleg a beérkező jelentkezőkre való rákeresés.

Figyelj oda profilodra, legyen igényes, naprakész! Ha regisztráltál ugyan, de összecsapott a profilod, az visszafelé is elsülhet. Ne csak az alapadatokat (név, tanulmányok, munkatapasztalatok) add meg, töltsd ki a felületen készségeidet, add meg eredményeidet és az általad preferált munkaköröket is, valamint írd meg a profilodhoz tartozó Summary szekciót is.

LinkedInen keresd az érdekes kapcsolatokat! Kövesd a releváns topicokat, olvass! Ezzel egyrészt nagyon sokat tanulhatsz, másrészt láthatod, ki érdekes számodra a hozzászólásai alapján. Szólj hozzá Te is, hogy hírt adj magadról, feltedd magad a térképre.

De fontos, hogy ne ess túlzásba, csak ahhoz szólj hozzá, amihez releváns kommentet tudsz fűzni. Csak azért ne írj, hogy írjál! A kevesebb néha több.

Jelölj be ismerősöket LinkedInen

Bátran jelölj be számodra érdekes embereket, kapcsolataid is árulkodnak rólad. Ez a felület nem a személyes kapcsolatokról, hanem a szakmai érdeklődésről szól. Ismerősnek jelölhetsz olyat is, akit Facebookon nem jelölnél, akivel még nem találkoztál.

Ha ügyesen veszel részt a megfelelő diskurzusokban, nem csak Te találhatod meg, kit érdekes ismerősnek jelölni, de Téged is többen fognak bejelölni.

Olyanokat jelölj be, ahol mindkettőtök számára érdekes lehet a másiktól érkező információ. Ne akarj túl agresszívan és gyorsan terjeszkedni.

Tartsd életben kapcsolataidat

Közelebbi szakmai kapcsolatainkra érdemes időnként ráírni, hogy mi újság a munkahelyén, a szektorban és saját karrierjében, ezáltal élő marad a kapcsolat.

Egyrészt így újra megjelensz az ő mentáltérképén, frissebb emlékei lesznek rólad, nagyobb eséllyel jutsz eszébe, ha az ajánlását kérik.

Másrészt a rólad szóló információi is frissebbek lesznek, hozzád jobban passzoló pozíciókra tud ajánlani téged és új tapasztalataid által olyan pozícióban is az eszébe juthatsz, amihez korábban nem kapcsolt volna téged.

Harmadrészt Te is friss infókat kaphatsz tőle, naprakészen tarthatod az ő munkakörére, munkahelyére, ágazatára vonatkozó információkat. 

Kezdd el most!

A networking egy életen át tartó munka. Ahogy Te magad fejlődsz munkádban, ideális esetben úgy épülnek kapcsolataid is. Egyes kapcsolatok tartósabbak, mások rövidebb életűek, de networking köröd sosem lesz statikus. Ezért fontos, hogy keresd az új kapcsolatokat és életben tartsd a régebbieket.

Van egy mondás, mi szerint, ha jó vagy a munkádban, akkor 40 év felett már a kapcsolataid adnak el, nem az önéletrajzod. Ez most még nagyon messzinek tűnhet, hiszen pályakezdőként még nem ez a jellemző, most még pályázatokra jelentkezel és – néhány hiányszakmától eltekintve – Te vadászol pozíciókra, nem a pozíciók rád.

De ez nem azt jelenti, hogy networkinggel majd ráérsz 40 évesen foglalkozni.  A kapcsolatépítés egy hosszútávú befektetés, sokszor nem egyből aratjuk le a gyümölcsét, de minél hamarabb elkezdjük, annál hamarabb beérik. Lehet jól csinálni, de egy bizonyos szintnél jobban nem tudod siettetni, nem lehet utólag behozni a kihagyott éveket.

Legyél nyitott és kezdeményező, sosem tudhatod, hol születik egy új együttműködés. Személyes példa, hogy született már gyümölcsöző szakmai kapcsolat és évek óta tartó közös projekt abból is, hogy a lerobbant vonaton együtt ültek vadidegen szakemberek. Mire 1,5 óra múlva a vonat elindult, az üzlet is megszületett.