fbpx
Karrierközpont
Slider

Beautizmus kontra énmárkaépítés – Nőként a munkaerőpiacon

Ellentétben Kant elhíresült mondásával, mi szerint „Szép az, ami érdek nélkül tetszik”, e két fogalom kapcsolata manapság egyre szorosabb. Szépnek lenni mindenkinek érdeke, hiszen ez által könnyebben talál párt, és sokszor prioritást élvez a jól fizető pozíciók esetén is. Ez különösen a nőknél figyelhető meg. De vajon a sikeres élethez önmagában a szépség jelenti a belépőt?

„There’s no second chance to make a first impression”, azaz nincs második esély az első benyomásra.
Sas István Reklám és pszichológia című könyvében azt írja: „A külső megítélés után a személy belső tulajdonságaira is következtetünk, a külső és a belső attribútumok egyenes arányosságban állnak egymással.” A szép embereket még ismeretlenül is szimpatikusabbnak tartja a környezete, pozitív tulajdonságokat is gyakrabban társít hozzájuk, vitathatatlan tehát, hogy a szépség és attraktivitás fontosságát össztársadalmi szinten érzékelhetjük. Világszerte nők milliói dolgoznak olyan pályán, ahol a vonzó külső megszerzése és folytonos megléte a cél. Mindezért rengeteg pénzt és energiát áldoznak, miközben tehetségük, szorgalmuk és tudásuk értékét háttérbe szorítják. Példának okáért a híres modellek szerves részei a legnívósabb divatbemutatóknak, az exkluzív partiknak és díjátadóknak, melyek nem elhanyagolhatóak a kiváló szakmai és baráti kapcsolatok kialakításának szempontjából.
A női identitás fontos része a kisugárzás. Az igazi nő úgy tud viselkedni még csadorban is, hogy kiváltja a másikban a vonzódást. Ezek egyfelől tudattalan gesztusok, – nevezzük őket veleszületett adottságnak –másfelől a nőiséget lehet kívülről erősíteni a megjelenéssel. A jó összhangot a belső énkép és a női testkép harmóniája adja. A magabiztos és önbizalommal rendelkező nő ezért sugárzik és tud hatással lenni akaratlanul is környezetére. A vonzó nőt pedig kedvesnek, szimpatikusnak találja a környezete és a bizalmat is hamarabb előlegezi meg irányába.

A hatékony női munkaerőt és a sikeres női vezetőket viszont mégsem a tűsarok és szempillahossz, a babaarc vagy a mellméret függvényében akceptálják. A karrierépítés az átgondolt, tudatos és jól definiált énmárkán alapszik. Szinte minden ott dől el, hogy mások milyen véleménnyel vannak rólunk, érdemes tehát ezt a képet tudatosan formálni.

A brand te magad légy!
Az énmárka nem az, amit magunkról gondolunk, vagy amilyennek magunkat szeretnénk látni, hanem az, amit mások gondolnak rólunk. Az énmárka nagyon komplex, önmagában még édes kevés hozzá egy jó szlogen, vagy védjegy, inkább foglalja magába a személyiséget, a kommunikációt, a viselkedést, a megjelenést, a stílust, és a képességeket. Épp ezért nem könnyű jó és konzisztens énmárkát kiépíteni, ám annál hasznosabb és kifizetődőbb, hisz az élet minden területére hatással van, krízishelyzetek esetén pedig komoly védőhálót jelent.
Kezdetnek készítsünk magunkról egy részletes SWOT-analízist (Strengths = erősségek, Weakness = gyengeségek, Opportunities = lehetőségek, Threats = veszélyek), majd törekedjünk az asszertivitásra, következetességre és hitelességre! Kulcsfontosságú tulajdonságok a bizalomépítés szempontjából, de sajnos a munkaerőpiacon még mindig többször szembesülhetünk vele, hogy gyenge a konkurencia ezen a téren.

Olyan világban élünk, ahol mindennap szembesülni kényszerülünk környezetünk számos, manipulatív eszközével. A nőkép, amit a média próbál belénk diktálni, egyszerre követeli meg a mintafeleség, a féktelen szexistennő, a hónap dolgozója, a példás családanya és a remek háziasszony szerepét. Ezeken felül maradjunk meg önálló, szellemiségében független, magabiztos, döntésképes nőnek is. A beautizmus korszakában egyre nehezebbé válik önmagunk elfogadása és megszeretése, mert azt hisszük, mindig lesznek nálunk tökéletesebbek. Semmi szükség azonban arra, hogy felvegyük a versenyt olyan nővel, aki pusztán egy elvárásoktól terhes társadalmi produktum. Ahelyett, hogy kétségbeesve próbálnánk felküzdeni magunkat újra és újra a Maslow-piramis csúcsára, ismerjük fel azt, hogy mire vágyunk igazán, legyünk tudatosak, és ne alkudjunk meg! Mindnyájan egyediek és különlegesek vagyunk, ezért tudunk maradandót hozzátenni a mindennapokhoz.
Elek Anna