fbpx
Karrierközpont
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Aludj többet, növeld a teljesítményed a munkában!

A BBC egyik felmérése, amely önkénteseken vizsgálta az alvási szokásaik hatását, kihangsúlyozta azt, amit már sokunk így is tudott: a több alvás jót tesz a testnek és az agynak is. Azonban sosem árt, ha újra meg újra emlékeztetnek rá minket, hogy a napi nyolcórás alvásciklus nem egyszerűen csak ideális.

Több okból is szükséges a bőséges alvás ahhoz, hogy napjaink során produktívabbak legyünk. Nyilvánvaló, hogy mindannyian hatékonyabbak vagyunk, ha kipihenten érkezünk a munkahelyünkre. Az alvás pozitív hatásai azonban ennél sokkal mélyebbre is nyúlhatnak a mindennapjainkban.

Azt vetted észre, hogy mostanában elfelejtesz fontosabb adatokat, részleteket? Vagy hogy tele kell ragasztgatnod Post-It emlékeztetőkkel az asztalodat? A BBC szerint ennek is az lehet az oka, hogy nem alszol eleget. „A mély alvás pihenésnek tűnik, de ezalatt az idő alatt az agy valójában keményen dolgozik. Az egyik dolog például, amelyet az agy alvás közben végez el, az, hogy az emlékeket a rövidtávú memóriából átmozgatja a hosszútávú memóriába, így teremtve nekünk újra helyet a rövidtávú emlékeinknek, amikor felébredünk. Ha nem alszunk eleget, akkor ezek az emlékek könnyebben elvesznek.”
Ha megfelelő mennyiségű időt töltünk mély alvással, akkor a sok új apró információ, amely napközben eljut hozzánk, nagyobb valószínűséggel marad meg hosszabb ideig az emlékezetünkben.

Az elegendő alvás azért is nagyon fontos a felmérés szerint, mert csökkenti a stresszt. Lehet, hogy olyan munkád van, amely a legstresszesebb munkakörök közé tartozik, vagy talán olyan, amely a legkevésbé stresszes. Azonban minden munkával együtt járnak a határidők és a feltételek, amelyeknek meg kell felelnünk, és ez stresszt okoz. Például elképzelhető, hogy mindennap hosszú időt kell a dugóban töltened, míg eljutsz a munkába. De akárhogy is legyen, mindannyiunknak van valamilyen stressz az életében, amellyel meg kell küzdenie.
Ha a munkahelyeden lecsukódna a szemed a fáradtságtól, vagy a dugóban ülve a kormánykereket ütögeted, akkor plusz egy óra alvás lehet a megoldás. „A REM-alvás idején különleges dolog történik: a noradrenalin, az agy egyik stresszel összefüggésbe hozható kémiai összetevője kikapcsolódik. Ez az egyetlen időszak, amikor ez megtörténik. Ez képessé tesz minket arra, hogy nyugodtak legyünk, amíg az agyunk feldolgozza a nap eseményeit, segítve minket abban, hogy helyükre kerüljenek a különböző emlékek és érzelmek.”

Ez mind szép és jó, azonban ki az, akinek van ideje plusz egy óra alvásra? A munka és a háztartási feladatok mellett a legtöbbünk már így is úgy érzi, hogy nincs elég óra egy napban. De manapság talán mégse olyan nehéz beosztani az időnket úgy, hogy egy kicsit többet pihenhessünk. Vedd fel a műsorokat, amiket éjszakába nyúlóan nézel a hétköznapokon, és nézd meg inkább hétvégén. Próbálj ki új útvonalakat a munkahelyed felé, hátha találsz egy rövidebbet. Készítsd el a reggelidet este, hogy másnap reggel ne kelljen ezen aggódnod.
Találd meg azokat a módszereket, amelyekkel időt spórolhatsz magadnak egy kis plusz alvásra és tedd hatékonyabbá a munkanapjaidat.

Fórián Eszter

(forrás: Kyle Kensing/www.carreercast.com)